menu close menu

Minimum effort, maximum effect

Nu wil ik het eens met je hebben over hoe je beweegt met zo min mogelijk spierkracht, maar tegelijk heel sterk kan zijn. Minimum effort, maximum effect. Denk maar eens aan de kick-boxers die een flinke trap uitdelen aan hun tegenstander. Of aan een judoka die iemand in een houtgreep kan houden waar de ander niet meer uitkomt. En zo zijn er meer tactische sporten waarin dit principe wordt toegepast. Als je in een wedstrijd zit is het immers een goed idee om je energie te verdelen.

Minimum effort, maximum effect

Het leuke is dat je dit overal kan toepassen. Bijvoorbeeld als je werk hebt waarbij je veel moet tillen. Natuurlijk gebruik je dan ook spierkracht, maar als je normaal veel met je rug en armen doet, dan is iets veel zwaarder dan als je je benen kan gebruiken om iets te tillen. Als je dit toepast ben je minder moe als je klaar bent. Dat is wel prettig toch? En bovendien is deze manier van bewegen minder blessure gevoelig.

Hoe gaat dat dan in z’n werk?Minimum effort, maximum effect
Als je alles doet vanuit je centrum (ongeveer 2 vingers onder je navel) dan zal je merken dat het makkelijker gaat. Als je dit eens wil oefenen heb ik een grappige oefening voor je.

Ga op handen en knieën zitten.
Zorg dat je armen recht onder je schouders staan en je je benen op heupbreedte hebt.
Nu ga je bewegen vanuit je centrum. Naar je linkerarm, terug naar je rechter been, een rondje om het midden heen…etc.

Merk je dat je hele lichaam meedoet? Dat is dus minimum effort, maximum effect. Onthoud dit gevoel en gebruik het tijdens het koken, tuinieren, werken, stofzuigen, klussen in huis en ga zo maar door.

10-07-17 | 0 comments | in Nieuws

Comments are closed.