De Hara in Shiatsu

De Hara in Shiatsu

Wat is de Hara en waar zit het?

De Hara in Shiatsu bevindt zich in je buik. De Hara is belangrijk in de Chinese Geneeskunde. Bij een Shiatsu behandeling gebruikt de therapeut de Hara als een van de onderdelen, naast pols voelen en de tong bekijken, om een diagnose te stellen. Zo kan je door middel van zacht voelen (palperen) de condities van alle organen en meridianen “lezen”.

De therapeut gebruikt zelf ook de Hara tijdens de massage. Om die sterk te maken kan je een meditatie- en ademhalingsoefening doen. Hier bedoel ik dat je vanuit je Hara werkt. Met aandacht en gevoel voor de ander zonder dat je je laat afleiden door energie van de cliënt.

Tips om in je Hara te komen

  • Ga zitten met een gestrekte rug en blijf ontspannen.
  • Sluit je ogen en merk op hoe je ademhaling is. Laat het zijn zoals het is zonder het te veranderen. Is het langzaam of snel, diep of oppervlakkig, onregelmatig of regelmatig?
  • Het kan zijn dat je aandacht afdwaalt. Begin dan gewoon opnieuw.
  • Na een tijdje (dit kan even duren, wees geduldig) zal je opmerken dat je rustiger en dieper gaat ademen.
  • Kijk of het je lukt om de ademhaling onder in je buik kan krijgen. Wellicht helpt het als je je handen onder je navel op je buik legt.
  • Komt je adem onder in je buik? Stel je dan een kom voor in je bekken. Bij elke ademhaling stroomt de kom voller. Stel je ook voor dat het steeds helderder verlicht wordt terwijl de kom volstroomt.
  • Vervolgens laat je de kom vervagen en heb je alleen nog de lichtbol over. Stel je nu voor dat bij elke inademing de lichtbol helderder en kleiner wordt.
  • Ga zo door tot je een kleine punt van fel licht hebt een handbreedte onder je navel. En blijf het punt gedurende enkele ademhalingen kleiner en helderder maken.
  • Laat dan je aandacht ontspannen en laat de visualisatie gaan. Maar blijf je wel bewust van je ademhaling op de plaats in je buik waar net nog het heldere licht was. Houd dit nog een paar ademhalingen vol.
  • Breng dan je aandacht langzaam weer naar het nu. Hoor weer alles om je heen en open je ogen op het moment dat jij er klaar voor bent.
  • Blijf nog enkele minuten rustig zitten voor je je uitstrekt en weer actief wordt.

Natuurlijk kan je thuis deze oefening ook uitproberen. Je zult merken dat je steeds meer gaat ademen in je buik. En als je hier heel goed in wordt kan je zelfs de muren in je huis een kleurtje geven zonder dat je daarvoor met tape aan de gang hoeft. En een spijker op zijn kop slaan zonder je duim te raken. Dat vertelde een van onze leraren altijd als we deze Hara oefening moesten doen. Het is misschien voor de gevorderden, maar dat wil toch iedereen?

Heb je meer vragen over dit onderwerp? Neem dan gerust contact met mij op.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.